PREZENTACE KE STAŽENÍ
Právní úprava regulace reklamy v ČR, její vztah k zájmům památkové péče
JUDr. Martin Zídek, ředitel Památkové inspekce MK
Reklama – reklamní poutač – vývěsní štít
Ing. arch. Zdeněk Pospíšil, městský architekt, Vyškov
Reklama v historických kulisách
Mgr. Barbora Králíková, jednatelka společnosti GRAPO s.r.o.
Ing. arch. Iveta Ludvíková, městská architektka, Znojmo
Základní tematické okruhy diskusního panelu:
- fenomén všudypřítomné reklamy a možnosti její regulace, legislativní rámec
- stavební zákon a reklama
- může být reklamní zařízení nositelem památkové hodnoty?
- regulace reklamy z pohledu samosprávy: Praha | Znojmo | Vyškov
- nové technologie v reklamě
O účast v panelu byli požádáni:
JUDr. Martin Zídek, ředitel Památkové inspekce MK
- úvodní legislativní rámec dané problematiky
- problematika reklamních plachet, obrazovek a pochozí nabídky služeb (živá reklama) - zákon neřeší
Mgr. Jiří Skalický, ředitel Odboru památkové péče MHMP
- Regulace reklamy v Pražské památkové rezervaci
zástupci samosprávy:
- Ing. arch. Iveta Ludvíková, městská architektka, Znojmo
- Ing. arch. Zdeněk Pospíšil, městský architekt, Vyškov
Mgr. Barbora Králíková, jednatelka společnosti GRAPO s.r.o.
- zástupce výrobce reklamy (prezentace nových technologií)
Tomáš Javůrek, prezident Sdružení dodavatelů pro signmaking
- zástupce výrobce reklamy
V rámci diskusního panelu budou prezentovány obrazové příklady z měst a obcí.
Moderuje: Daniela Písařovicová
Cílové skupiny:
- samospráva
- výrobci reklamy
- zdavatelé reklamy a reklamní agentury
- památkáři
- designéři, architekti, výtvarníci
- studenti
- dotčené profesní organizace
ANOTACE JEDNOTLIVÝCH PŘÍSPĚVKŮ
JUDr. Martin Zídek, ředitel Památkové inspekce MK
Právní úprava regulace reklamy v ČR, její vztah k zájmům památkové péče
Problematika reklamy, jejího vnímání se významným způsobem potkává a někdy i utkává se zájmy památkové péče. Tento příspěvek poukáže na některé aspekty regulace této problematiky z pohledu památkové péče, a to jak z hlediska platné právní úpravy tak z pohledu připravovaného zákona o ochraně památkového fondu. Současně také zmíní okolnost, že i reklama, či lépe reklamní zařízení, se může stát hodnotou a symbolem, který mnohdy přežije své hlavní reklamní sdělení a stane se dokonce předmětem zájmu památkové péče.
Ing. arch. Zdeněk Pospíšil, městský architekt, Vyškov
Reklama – reklamní poutač – vývěsní štít
- Historický vývoj reklamy, vývěsních štítů a domovních znamení
- Dělení obcí a řešení reklamy
- Současný vývoj reklamy a vývěsních štítů v sídlech
- Současný stav sídel dokumentovaný fotografickou přílohou
- Možné budoucí řešení a možná forma uplatňování požadavků na reklamu a vývěsní štíty
- Příklady již provedených reklam a vývěsních štítů v centrálních částech sídel, které dávají každému z představených objektů či celé centrální části její neopakovatelnou identitu
Mgr. Barbora Králíková, jednatelka společnosti GRAPO s.r.o.
- Realizace původní výmalby místnosti na zámku v Miloticích jednou z nejnovějších technologií Wallwrap (PVC samolepkou) dle dobového návrhu (akvarelu) nalezeného v muzeu v Římě
- Olomoucký současný orloj zakrytý 1:1 potištěným bannerem s původním motivem, který byl zničen na konci 2. sv. války
- Tisk Ďáblovy bible (Kodex Giga) 1:1 a výroba prezentačního stojanu na něj
- Značení památkově chráněných objektů v Olomouci a informační panely zabudované v dlažbě náměstí
Tomáš Javůrek, prezident Sdružení dodavatelů pro signmaking
Jako profesní sdružení (Sdružení dodavatelů pro Signmaking) sledujeme samozřejmě legislativní procesy, které regulují reklamu v historických oblastech. Nicméně stojíme mezi těmi, kdo regulují a těmi, kdo reklamu chtějí umístit. Jsme připraveni pomoci oběma stranám svými zkušenostmi formou konzultací, připomínkování a doporučeními. Nechceme omezovat reklamní trh, na druhou stranu si velmi dobře uvědomujeme citlivost této otázky z hlediska estetiky.
Nevnímáme reklamu pouze jako nástroj prodeje, a pokud se materiály a technologie používají pozitivním směrem, tak tyto trendy podporujeme. Příkladem může být zahalování rekonstruovaných historických staveb plachtami, které avizují budoucí vzhled a eliminují nevzhlednost lešení. Dalším příkladem může být použití moderních technologií a trendových materiálů k obnově historických vzhledů, vzorem budiž realizace společnosti GRAPO na zámku v Miloticích.
Jako Sdružení dodavatelů nejsme výrobci ani zadavatelé. Jsme ale připraveni jak památkářům, tak i zadavatelům či výrobcům pomoci najít rovnováhu tak, aby reklama resp. její technologické postupy byly v souladu s estetikou i životním prostředím.